Om uw film op te sturen Klik hier

Home
FILMARCHIEF
1 Minuut film
Animatie
Bedrijfsfilm
Culinair
Dierenmanieren
Diverse
Fantasie
Herfst thema
Intro's
Kunst & kitch
Kerst & Nieuwjaar
Lente thema
Muziek & theater
Reizen
Reportages
Steden & dorpen
Toeristisch
Winter thema
Zomer thema
Projecten mailgroep
Seniorennet
FOTOARCHIEF
Pascallekes 2006
Pascallekes 2007
Pascallekes 2008
Pascallekes 2009
Pascallekes 2010
Pascallekes 2011
Pascallekes 2013
Pascallekes 2014
Pascallekes2015

Beurs langer actief
5 Jaar Seniorennet
Poëziemiddag

UITSTAPPEN

Bulskampveld
Beernem

C-Mine Genk

INFO
Regels mailgroep
Wedstrijdreglement
Fotoarchief leden
Officiële intro
 
Voice Over + Geluid mixen
Voice-Overs.png
Hoe maak je een kwaliteits Voice-over
Een voice over is een perfect element in uw video.Of het nu gaat om een bedrijfsfilm een familiefeestje, vankantiefilm of een uitstap met de mailgroep.De voice over zal altijd een meerwaarde betekenen voor uw video. Kijk maar naar TV, steeds is er een voice over aanwezig.

Waarom heb je een voice-over nodig heeft in uw video?

De voice-over is een krachtig en veelzijdig instrument.
Het kan helpen de juiste sfeer in uw video te brengen. Het kan informatie met de kijker delen. Hij kan antwoord geven op de belangrijke vragen: wie, wat, wanneer, waar, waarom.
Net als een reisgids, kan een voice-over de kijker helpen om te weten wat er gaande is, waar aandacht aan besteden, en wat het  allemaal betekent wat we te zien krijgen.

De voice over moet de kijker door de film leiden en beantwoorden op de vragen van de kijker, naar wat moet ik kijken. Waar gaat de film over. Waarom heeft de maker deze beelden in zijn film geplaatst.

Tips voor een goede voice over
De voice over kan ook de kwaliteit van uw film naar beneden halen.
Overmatige mondgeluiden zoals hoorbare ademhaling,Steeds dezelfde woorden.
Lange zinnen met een bijzin, maken het de kijker moeilijk om te volgen.
Probeer steeds uw zinnen zo kort mogelijk te houden. Als het kan, onderwerp, lijdend voorwerp en een werkwoord.
Let ook op de toon waarop u inleest.
Probeer tijdens het inspreken te glimlachen. Laat ook merken dat u optimistisch bent over uw video.
Gebaren maken met de handen geeft u de mogelijkheid om een video natuurlijk te doen overkomen. Dit doet u in een gesprek toch ook.
Praat een beetje luider en langzamer dan u gewoonlijk doet.
Best is om een voice over staande in te spreken. Uw houding tijdens het inspreken is van groot belang.
Herhaal desnoods uw zinnen tot uzelf er tevreden over bent.

Wat heb je nodig om een ​​voice-over te nemen?

Technisch gezien hebt u een goede microfoon nodig.Dit kan zowel met de camera als met een losse microfoon verbonden met uw computer. Ook een aparte microfoon voor spraak met uw camera verbonden is een oplossing.
Geef jullie hier een opsomming van de verschillende soorten microfoons.
VERSCHILLEN TUSSEN DYNAMISCHE EN CONDENSATOR MICROFOONS
Verschillen tussen dynamische en condensator microfoons
Je bent op zoek naar een nieuwe microfoon om een stem op te nemen. Maar je komt ineens verschillende termen tegen waar je wel eens van hebt gehoord, maar niet precies weet hoe het werkt. En toch hebben ze direct invloed op de prestaties van de microfoon of kwaliteit van de opname. Tijd voor wat uitleg!
3 verschillende type kapsels

Een belangrijk onderscheid wat gemaakt moet worden heeft betrekking op het microfoonkapsel van de microfoon, welke je aan de bovenzijde vindt. Er zijn 3 verschillende type kapsels, te weten een dynamisch kapsel, een condensator en een ribbon. De eerste twee zullen we hier extra belichten, daar het ribbon kapsel alleen bij zeer specifieke opname doeleinden wordt ingezet.
Het kapsel is het hart van de microfoon en converteert geluid naar een elektrisch signaal. Een dynamisch kapsel bestaat uit een diafragma, een spoel en een magneet. De spoel is omgeven door een magnetisch veld en vast gemaakt aan de achterzijde van het diafragma. De bewegingen van de spoel binnen het magnetisch veld genereert een elektrisch signaal welke overeenkomst met het geluid wat binnenkomt vanaf vocalen, instrument of andere input. Je kunt een dynamische microfoon ook vergelijken met het principe van een luidspreker. Alleen gebruik je de techniek andersom.
Kapsel dynamische microfoonKapsel condensator microfoonKapsel ribbon microfoon

Dynamische microfoon voor uitversterken luide zang en spraak
Dynamische microfoons hebben een vrij simpele constructie en zijn daardoor een duurzame investering en zeer robuust uitgevoerd. Ze kunnen omgaan met flinke geluidsdruk en zijn ongevoelig voor extreem hoge temperaturen of vochtigheid. Wanneer je spraak moet uit versterken, dan is een dynamische microfoon een uitstekende keuze, net als het geval is bij het versterken van luide zang, versterkte gitaren of drums.
Het condensator kapsel is gebaseerd op een elektrisch geladen diafragma, welke is geassembleerd op een achterplaat en op deze wijze een geluidsgevoelige condensator vormt. Wanneer het membraan in beweging wordt gezet door middel van het geluid, verandert de ruimte tussen het diafragma en de achterplaat, waarmee ook de capaciteit van de condensator wordt beïnvloedt. Deze variatie in afstand produceert een elektrisch signaal.
Condensator microfoon voor gedetailleerde, heldere opnames
Condensator microfoons dienen gevoed te worden door een batterijen in de microfoon of door fantoomvoeding. Dezefantoomvoeding vind je vaak terug op ingangen van verschillende mixers. Het condensator kapsel kenmerkt zich door zijn gevoeligheid en is in staat om een vloeiender, natuurlijker geluid te produceren bij met name hogere frequenties. Het kleine membraan reageert al bij de kleinste trilling. Dit laatste is dan ook de reden dat een zangeres vaak kiest voor een condensator microfoon en ook in de studio vindt je deze variant vaak terug, omdat hier de nadruk ligt op een gedetailleerde, heldere opname. Tevens worden gitaren, overheads met drums en koperen blaasinstrumenten vaak uit versterkt met condensator microfoons. Ook natuurgeluiden en geluidsopnames bij video beelden worden opgenomen met condensator microfoons.
Resumé
Om bovenstaande heel kort samen te vatten in een eenvoudig overzicht kunnen we de volgende rijtjes maken, welke toepassing hoort bij een bepaalde type microfoon;
Dynamische microfoons:
  • Spraak
  • Karaoke
  • Zang
  • Versterkte gitaren
  • Drums
Condensator microfoons
  • Gevoelige stem
  • Studio
  • Gitaren (akoestisch)
  • Drum overheads
  • Blaasinstrumenten
  • Natuurgeluiden
  • Geluid opname bij video
Conclusie
Wil je dus geluid opnemen op het hoogste niveau, waarbij zelfs de kleinste definitief worden opgepikt? En je hebt daarbij geen last van omgevingsgeluiden, zoals een live podium of monitor speakers? Dan is de condensator microfoon de juiste keuze. Sta je daarentegen in een omgeving met veel omgevingsgeluid en is de geluidsdruk van de stem of het instrument hoog, dan kies je voor een dynamische variant.

Voice over microfoons Goede condensator zang microfoons zijn meestal ook prima te gebruiken voor voice overs. Het nadeel is alleen vaak dat zingen in een iets ander frequentie gebied is, en dat zang ook nog eens echte boven de muziek moet uitkomen waardoor je toch vaak bij zangmicrofoons hebt dat ze iets minder geschikt zijn voor spraak, en zeker professionele voice over opnamen. Voor de best mogelijke kwaliteit van het geluid wordt meestal dan een condensator microfoon gebruikt die zo neutraal mogelijk klinkt.

MTR101_m.jpgsE-X1_m.jpgsE4400A_m.jpg


Voice recorder

In de les die ik volgende over geluid bij uw film kregen wij te horen dat een voice recor-der het beste was. Het volgende type werd ons dan ook aanbevolen:
zoom_h4nsp.jpg

De Zoom H4n SP is een populaire audiorecorder. Dit handzame apparaatje (circa 7 bij 15 cm) maakt via zijn XY stereo-microfoon of uw eigen externe microfoons/instrumenten uitstekende opnames in 24 bit/96 kHz kwaliteit.
De zogenaamde XY-plaatsing van de twee microfoons zorgt ervoor dat het stereobeeld zo natuurlijk en accuraat mogelijk is.
Draai de microfoons eventueel van de 90 graden- naar de 120 graden-positie, om te gaan van een meer gefocust beeld naar een ruimtelijker, breder geluid.
Een keur aan functies, van low-cut-filter en pre-recording tot ingebouwde effecten en compressors, maken de H4n tot een zeer compleet opnametoestel.

Waar voice over opnemen

De beste plaats om uw voice over op te nemen is een lokaal met veel gordijnen.
Op die manier vermijd u echo en galm.
Schakel ook  de telefoon, gsm  even uit.
Hebt u een staande klok? Best ook even stil leggen.
Beschikt u over een dressing dan is dit de beste plaats om een voice over op te nemen.
De kleding slorpt alle rond stuiterende golven op.
Ook  de slaapkamer is een goede plaats.
Doe eerst en testopname en luister dan heel goed of u geen bijgeluiden hoort.

Samenvatting

Zet de microfoon, als je die gebruikt, op 20 tot 30 centimeter van je mond, en zorg dat je tijdens het inspreken deze afstand gelijk houdt. Een camcorder mag iets verder weg staan evenals een richtmicrofoon. Gebruik eventueel een 'plopkap' op de microfoon.
Zet de microfoon op een (tafel)statief en richt goed naar de mond.
Zorg dat achter de inspreker een gordijn hangt. Dat is om de echo (ja, die is er echt) van de ruimte te dempen. Spreek dus niet in, in een grote ruimte met veel 'harde' muren.
Spreek de tekst in, in een ruimte waar weinig of geen geluid van buiten binnendringt.
Spreek blokjes tekst per stuk is, en noem eerst het tekstblok nummer.
Registreer het bandteller nummer (als je een audio recorder gebruikt) waar de blokjes tekst staan. Dat kan natuurlijk ook achteraf.
Spreek iets langzamer als dat normaal gebruikelijk is.
Spreek alle woorden duidelijk uit. Articuleer goed, maar overdrijf het niet.
Spreek de zinnen wel goed lopend uit.                              
Probeer niet 'op te lezen' maar de tekst te 'vertellen'.
Maak geen versprekingen in de tekst.
Leg iets meer accent op belangrijke woorden in een zin, maar overdrijf het niet.
Een licht accent in je taalgebruik is geen probleem, maar over het algemeen is 'ABN' beter. Een wat sterker accent in het taalgebruik bij een film die zich afspeelt in dat taalgebied is natuurlijk geen probleem.




 Geluid mixen
MIX TAFEL.jpg


Probleem :
Thuis klinkt het geluid OK en op Youtube niet. Hoe komt dat ?
 oorzaken :
  • De micro : camera, plaats, hoe of waar opnemen.
  • De stem : vrouwenstem, te zwak, niet mooi, of combinatie.
  • De mixing : de niveaus, het soort achtergrondmuziek, het live geluid vb waterval, moto, auto of/en wind (storende geluiden).
Micro                              
Kwaliteitsmicro (dynamisch of condensator) Zie hierboven
Goed gebruiken : in een stille ruimte
op goede afstand
niveau (-6 tot -12db)
plopfilter gebruiken indien nodig


Stem
Van al de toevoegingen is commentaar het enige wat kwalitatief en verstaanbaar moet ziin. Het is de enige toevoeging die informatie aan de beelden meegeeft.
Mannenstem is meestal gemakkelijker (voller, warmer en gelijkmatig niveau)
Coachen bij het inlezen (spreker op zijn gemak stellen anders steeds sneller en zwakker)
Zeker hoofdtelefoon gebruiken voor betere controle.
Steeds een paar stemtesten doen.
60% commentaar in de film
Zorg dat achter de inspreker een gordijn hangt, dit om de echo O'a die is er echt) van de ruimte te dempen. Spreek dus niet in een grote ruimte met vele ‘harde’ muren.
Spreek de tekst in, in een ruimte waar weinig of geen geluid van buiten binnendringt.
Spreek in blokjes in en geef ze een nummer.
Spreek iets langzamer dan normaal gebruikelijk is.
Spreek alle woorden duidelijk uit en articuleer goed maar overdrijf niet. Spreek de zinnen wel goed lopend uit.
Probeer niet ‘te lezen’ maar de tekst te ‘vertellen’.


commercial-voiceovers.jpg

Schrijf de tekst in spreektaal.
Schrijf korte zinnen met niet meer dan 2 hoofdpunten.
Gebruik in je tekst zo min mogelijk jaartallen en moeilijke woorden want die kan toch niemand onthouden, (bedenk dat een kind van 12j het ook moet kunnen snappen)
Zorg dat de blokjestekst een verhaal op zichzelf zijn. Het noemen van de naam van een bloem die in beeld is, is niet zinvol. Vertel een wetenswaardigheid over de bloem.
Zorg dat de lengte van het commentaar iets korter is dan de lengte van het beeld waar het bij hoort.
Heb je teveel tekst, dan moet je die inkorten.
Te weinig tekst is niet erg, het is tenslotte een toelichting bij de beelden.
Zet de microfoon als je die gebruikt op 20 tot 30cm van je mond en zorg dat je tijdens het inspreken deze afstand aanhoudt. Een camcorder mag iets verder wegstaan evenals een richtmicrofoon. De mixing
Het niveau

De stem max op -6db anders oversturing of te zwak (met audioregeling over gans de lijn)
Bij de commentaar steeds de stukjes voor en na de modulatie wegknippen anders onnodige bijgeluiden.
Het live geluid beginniveau : over de ganse lijn -18db
Nadien bijtunen waar nodig. Rekening houden met verhouding geluid/stem.
(Stem wordt steeds minder duidelijk met bijgeluiden en live geluiden).
Achtergrondmuziek Het mag niet opvallen. Met de komst van video en daarmee ook live geluid is de behoefte om de ganse film van muziek te voorzien, sterk afgenomen, (video­amateurs die dit nog doen, zijn van de oude stempel) De trend nu is om zo weinig mogelijk muziek bij te voegen. Alleen op de plaatsen waar het live geluid weinig aanwezig is, kan muziek versterkend werken.
Zelfde regel -18db over gans de lijn : aanpassen naar onder waar tekst is.
De soort muziek zal ook mee bepalen hoeveel db wordt ingesteld; zachte muziek, piano, harp, viool stoort minder tijdens de spraak. Harde muziek, rock, beat, drum stoort veel meer.

Muziek onder een film zetten, is misschien het moeilijkste wat er is.
De muziek moet passen bij de beelden. Zet geen doedelzakmuziek bij een vakantiefilm van Spanje.
Maar zoek of koop ter plaatse muziek van de streek.
Pas de muziek aan, aan het genre film.
Een film over kastelen kan heel goed ondersteund worden door klassieke muziek, maar een strandfilm vraagt wat ‘lichtere’ muziek.



Gebruik geen muziek met gezongen tekst, behalve als die tekst precies de beelden volgt.
Wees spaarzaam met muziek en bedenk dat het alleen moet dienen om de beelden te ondersteunen. Bij de inleiding van de film evenals bij de aftiteling. En verder moet je dat op het gevoel doen.
Maar welke muziek dan wel ? Combineer zo min mogelijk lifegeluid, commentaarstem, effecten en muziek. Laat muziek nooit overheersen (-10 tot -18db). Maak een ‘zak’ in de muziek als er commentaarstem te horen is. Overvloeiers maken bij harde overgangen.
Muziek met kleine bezetting past steeds beter dan gans orkest of rockgroep.
bruine beer.jpgkrokodil.jpgreiger.jpg
Gebruik zoveel mogelijk live opgenomen muziek met je eigen camera (steeds ganse stukken desnoods met de lensdop erop). Je moet dus niet alleen kijken naar wat je filmt, maar ook luisteren wat je filmt. Soms moetje zelfs alleen filmen met je oren; wanneer je een gesprek tussen 2 mensen film, dan moetje goed opletten wanneer je de startknop indrukt en ook goed luisteren wanneer de camera weer mag stoppen. Als het geluid echt belangrijk is, gebruik dan een losse microfoon en laat iemand anders deze in de buurt van het op te nemen geluid houden, je zal versteld staan van de betere verstaanbaarheid van het geluid.
Veel succes

wama4040

e-mail : filmenseniorennet@gmail.com

 

WIE, WAT, HOE
Instructie video's
Nieuwe camcorder
Spreek een voice over in
Zoeker op uw scherm
Tutorials Studio 16
Nieuwe HD camera kopen
Gebruik Editor
Mailgroep Filmen
 
LINKS
Software review
Video bewerking
Digitale video
ARTIKELS
Hoe film beoordelen
Hoe Sonofind gebruiken
Bijkomend licht voor onze camera
Videoformaten
A
udacity
IEEE1394 onder Windows 7
Dualboot
Leren monteren
Onze film bewaren
Groothoek- en Teleconverters
Muziek bij onze film
Bits en Bytes


Film Tips
Mailgroep filmen, digitale video & montage
SENIORENNET.BE